Mensen zijn gewend om met woorden contact te maken en contact is voor ieder mens heel belangrijk. Voor sommige mensen is dit echter niet vanzelfsprekend. Wat als het je niet lukt om de juiste woorden te vinden? 

Of als het niet lukt om de woorden die iemand tegen je zegt op de juiste manier te interpreteren? Met muziek heb je deze woorden niet nodig. Muziek, klank en ritme vormen een taal die kinderen en jongeren kunnen helpen om contact te maken, hun gevoelens te uiten en te verwerken. Muziek is het middel en de basis voor de communicatie tussen het kind en de muziektherapeut. Samen doen zij van alles met muziek en geluid. Muziek wordt gebruikt om het kind te prikkelen, nieuwsgierig te maken of te motiveren, maar ook om een veilige sfeer te scheppen waarin het kind zich vrij kan uiten.

_MG_3476-bewerkt A

Muziekbegeleiding
Er is een duidelijk verschil tussen muziekbegeleiding en muziektherapie: binnen therapie werken we vaak kortdurend aan het aanleren van nieuwe vaardigheden of het oplossen van persoonlijke problemen. Wanneer we over begeleiding spreken, dan hebben we het over doelen die te maken hebben met het oefenen van nieuwe vaardigheden. De duur van de begeleiding is dan ook vaak een langere periode waarin de eerder aangeleerde vaardigheden verder geoefend en eigen gemaakt kunnen worden.

Doelgroep
Muziektherapie wordt toegepast bij verschillende doelgroepen. Cordis biedt muziektherapie aan voor kinderen en jongeren met een vorm van Autisme, ADHD of ADD. Daarnaast geeft Cordis ook muziektherapie aan kinderen en jongeren met gedragsproblemen en/of sociaal-emotionele problemen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan agressief gedrag of faalangst.

Doelen
Sociale ontwikkeling:
– Ontwikkelen, stimuleren en verbeteren van de sociale vaardigheden

Emotionele ontwikkeling: 
– Werken aan een positief zelfbeeld
– Het zelfvertrouwen en de assertiviteit vergroten
– Het uiten en reguleren van emoties
– Leren omgaan met grenzen

Cognitieve ontwikkeling:
– Aandacht en concentratieboog vergroten
– Inzicht in situaties en effecten van gedrag
– Positief leren denken ten aanzien van jezelf en de ander

Motorische ontwikkeling:
– Verbeteren van de grove en fijne motoriek